onsdag 22 januari 2014

EQ - att lära sig bli smart i hjärtat


Idag har vi arbetat med påståenden som rör hur en bra kompis ska vara. Vi arbetade genom att vi som lärare läste upp olika påståenden som barnen sedan fick ta ställning till genom att gå till olika hörn i klassrummet. Hörnen "betydde" olika saker - ja, nej eller vet inte/vill inte svara/kan inte svara.
 
Utifrån de påståenden vi läste upp fick barnen gå till det hörn som de själva kände passade vad de tyckte kändes bäst. Vi pratade länge innan om vikten av att följa sitt eget hjärta och vad man själv tänker och tycker och öva att stå för det och inte följa efter en kompis.
 
När alla valt ett hörn fick de som ville motivera varför de valt att ställa sig just där. Eleverna var fantastiska i sina motiveringar till varför de ställt sig som de gjort. När alla som ville fått säga sin motivering fick barnen chans att byta hörn efter att fått höra kamraternas ord.